Mijn favorieten

Voorjaarskriebels

Voorjaarskriebels
Wie kent/heeft ze niet. Groener gras, vogeltjes fluiten, de lentezon schijnt volop, de dagen worden langer. De makelaardij kent ook  voorjaarskriebels. De voorjaarsenergie werkt aanstekelijk, het wordt aanzienlijk drukker op de woningmarkt.
 
Self-fulfilling prophecy
Veel verkopers vragen ons “Wanneer is de beste periode om ons huis te verkopen . Ons antwoord is onbetwist; ‘het voorjaar, de lente ’. Zeg nou zelf; de tuin ligt er op z’n mooist bij, de zon schijnt goed in alle woonvertrekken en de bezichtigingen lopen opperbest; men loopt makkelijk naar buiten, waar het een stuk aangenamer is dan tijdens de winterperiode. Een belangrijk gegeven is:  de koper is goed gemutst  en heeft energie heeft om de spannende verhuisstap te zetten.
De potentiële kopers wachten veelal tot het voorjaar om het aanbod serieus te bekijken. Zij hebben namelijk van de makelaar vernomen dat de grootste toename van het aanbod van huizen in de lente plaatsvindt. De beweegredenen van kopers en verkopers versterken elkaar dus. Ze hebben elkaar immers nodig.
 
NVM
De Nederlandse Vereniging van Makelaars speelt hier eveneens op in. Sinds enkele jaren  verzorgen zij in de eerste week van april een nationale open huizendag. Dit stimuleert het self -fulfilling prophecy effect.
 
Feiten
In Amstelveen kwamen er in het tweede kwartaal van 2015 297 nieuwe woningen te koop tegen gemiddeld 232 in de overige kwartalen.  Er zijn in dit tweede kwartaal 278 woningen verkocht, tegen gemiddeld 199  in de overige kwartalen.
In het voorjaar komen er over verschillende jaren (2000 – 2015) significant meer woningen te koop en worden ook meer woningen verkocht. In de zomerperiode geldt overigens het omgekeerde. Verkopers maken pas op de plaats  aangezien veel kopers ‘tijdelijk’ met andere zaken bezig zijn dan met huizen kijken.